23948sdkhjf

Har overhalet giganter: Organisation klar med tiltag mod kinesisk højdespringer

Temu er ikke kun populær blandt danskerne, men nu også mere kendt end Amazon og eBay, viser ny analyse fra Dansk Industri

Massiv online markedsføring og stor kritik.

Det er ifølge Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, de to grundlæggende årsager til Temus store kendskabsgrad blandt danskerne.

Det skriver DI Handel i en pressemeddelelse. 

I en ny analyse fra organisationen er Temu nu på tredjepladsen over de mest kendte onlineplatforme i Danmark - kun overgået af Zalando og Boozt. 

Dermed har den kinesiske webshop overhalet både Amazon, eBay, Wish og CDON på kendskabsgrad i den danske befolkning. En anden kinesisk aktør, Shein, er også at finde i top 10. 

- Det er nærliggende at antage, at det kun er på grund af den store medieomtale, men vi har i en tidligere analyse fortalt, at både Temu og Shein er på top 10 over de mest populære webshops også, så der er ingen tvivl om, at deres massive markedsføring og lave priser har været med til at nå danskerne, siger Jacob Kjeldsen.

I søgelys for regelbrud

Både Temu og Shein er desuden i EU-kommissionens søgelys, skriver Dansk Industri endvidere i pressemeddelelsen.

Det er giganterne for brud på de fælleseuropæiske regler, når det kommer til deres forretningspraksis, produkter på platformen og deres markedsføring - og det glæder Jacob Kjeldsen. 

- Der er flere tegn på, at de ikke overholder reglerne, hvilket skaber en unfair konkurrence for danske handelsvirksomheder. Senest i dag, hvor Forbrugerrådet Tænk dumper 30 ud af 38 produkter i deres test. Derfor er vi glade for, at EU-kommissionen har afkrævet Temu svar – og inden oktober skal de leve op til reglerne eller risikere en stor straf, siger branchedirektøren. 

Han er desuden klar til at foretage yderligere tiltag mod Temu og Shein. 

- Hvis det viser sig, at de nye regler ikke er nok, så skal vi være klar til at gøre mere. For vi skal have sikre produkter til forbrugerne og fair konkurrencevilkår for de danske virksomheder, siger han. 

EU’s Digital Services Act trådte i kraft i februar 2024, og det nye regelsæt stiller flere krav til store online platforme, når det kommer til blandt andet forbrugersikkerheden. 

Hvis en stor online platform ikke overholder reglerne, så kan EU-kommissionen give onlineplatforme som Temu en bøde på op til 6 procent af den årlige omsætning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.217